Publisert av: ingridmogstad | februar 6, 2010

Sjangertrening

Som jeg har nevnt tidligere, skal vi denne våren jobbet med å spesialisere oss innen to sjangre. Jeg har valgt essay og artikkel, og vi har foreløpig hatt en «sjanger-øve-skrivedag». Den foregikk på bokmål, og oppgaven jeg valgte var å skrive et essay om fremmedfrykt. Jeg likte temaet godt, og fikk anledning til å trekke inn eksempler fra Frankenstein, Fluenes Herre og til og med en sangtekst av Pink Floyd (Us and Them).

Vi hadde i lekse å skrive mesteparten av teksten FØR skrivedagen. Dette var så vi hovedsaklig kunne fokusere på å forbedre og redigere teksten på skolen. Vi gikk i grupper på stort sett to og to, leste hverandres tekster og gav konstruktiv kritikk og forslag til forbedring. Det er veldig lenge siden jeg brukte responsgrupper sist, og jeg synes det var veldig hjelpsomt.

Ting jeg ikke så selv, men som min medessayist og tilbakemelder Marcus påpekte, var bl.a at rekkefølgen på noen av avsnittene var litt merkelige. Han minnet meg også på at det kunne være lurt å starte med å definere begrepene du skal ta for deg i teksten, før man greier ut om dem etterpå. Dette var noe jeg helt hadde glemt. Til slutt leste vi gjennom hverandres tekster før vi skulle levere, og da ble det oppdaget flere heller tvilsomme formuleringer jeg aldri ville sett uten hjelp.

Alt i alt en fin måte å jobbe på, og en veldig effektiv en også. Det er ikke mange fagdager i norsk jeg føler jeg får gjort like mye som jeg fikk på denne. Likevel kan det være litt skummelt å vende seg til å få respons fra medelever når man skriver, i og med at dette ikke er noe en får på eksamen.  Men har jeg lært noe? Ja, det liker jeg å tro at jeg har. Jeg tror jeg har fått en bedre forståelse av hvordan man skriver essay enn det jeg hadde før, men om det stemmer vet jeg ikke før jeg har prøvd alene.

Legg igjen en kommentar

Kategorier

