Publisert av: ingridmogstad | april 28, 2010

En hyllest til bibliotekene og verdens bokdag.

Nesten umulig å finne et dugandes bilde av biblioteksbygget, måtte ty til Google Earth.

Tidlig en fredagsmorgen vandret jeg søvnig over Bekkestua på vei til skolen. Plutselig tok dame (som virket litt stresset) tak i meg og spurte meg om jeg ville ha en bok. «Unskyld?» sa jeg. «En bok?» «Ja» sa damen, og holdt ut et utvalg på tre helt nye hard-cover-bøker  og ba meg velge. Imens fortalte hun meg vennlig at det var verdens bokdag den 23 april. Jeg hadde dårlig tid og valgte i all hast en bok som heter «Tjue» av Espen Haavardsholm, og tuslet forvirret videre. Jeg sa takk altså.

Så tenkte jeg at dette jo var kjempehyggelig! Her er det noen som faktisk bryr seg om at JEG leser! Og nærmest kaster nye bøker etter meg! I tillegg virker det som at boka handler om en tjue år gammel student (riktignok på 60-tallet) så det var heller ikke helt på jordet med tanke på målgruppe.

Selv om jeg synes det er fantastisk å bli tildelt bøker tilfeldig på gaten, må jeg undre meg litt over de som får tildelt bøker som de ikke leser. Det er jo deres problem, men også litt bortkastet. Så kan man jo tenke på de som kanskje leser en bok selv om de ikke leser til vanlig nettopp fordi de fikk en bok kastet etter seg.

Jeg er fra før av en hyppig biblioteksbruker, og liker vanligvis ikke å eie så mange bøker selv. De er tunge, de tar mye plass og jeg leser dem som oftest bare en gang. Dessuten er de dyre. Jeg er altså fra før av biblioteksfan, både på skolen og av bærumsbibliotekene, men dette tok virkelig kaka. Jeg vil derfor takke for alle offentlige biblioteker i verden. Kunnskap til folket og alt det der. Det er fantastisk. Tusen takk for boka Bærum bibliotek! Jeg lover å lese den så snart jeg får tid, også skal jeg se om jeg ikke får betalt tilbake de 40 kronene jeg har skyldt dere siden August…

Responses

  1. Du kan si mye bra om Bærum bibliotek, men akkurat nå har de så få eksemplarer av Knausgård at jeg ikke får lest den før om åtte måneder…


Legg igjen en kommentar

Kategorier

